~Oh MY Gucci~

TQVM MYFOLLOWERS...

May 17, 2012

KENAPA AKU BANGGA JADI ANAK PENEROKA FELDA | Part Two

Kene letak gambar yang sama untuk menunjukkan cerita ini bersambung........alaaa cam citer Nora Elena gak lah...front page yg sama jugak bila nak tunjuk...citer tuh bersambung minggu dpn....hihihiiii

Nak baca citer yg lepas (part one) klik pelan-pelan kat SINI

........sambungan..........

Aku bersekolah 2 sessi, pagi sekolah kebangsaan, ptg sekolah agama....sehari belanja RM0.50 jer, klu belanja tanpa berhemah...mkn nasi lemak, air, keropok lekor, kuih2 dan  50sen abis bagi sessi pagi jer,  maka sessi ptg terpaksalah bermain cuit2 tiang (korang mesti pernah main kan) sambil jeling2 laksa sedap kat kantin  sekolah agama tuh....duit takder lah maknanya tuh...(aku jarang dpt duit extra).

Teringat esoknya ada jualan susu coklat kat sekolah, hati melonjak2 nak beli, nak mintak duit takut (bapak aku masa muda2 garang sungguh!!!), maka terpaksalah ponteng sekolah agama dan ikut mak bapak gi ladang petang tuh semata2 nak dapatkan RM1 untuk beli susu coklat...Maka terbongkok2lah mengutip biji relai (bijik2 buah kepala sawit yang dah gugur dari tandan), itu blm kene gigit pacat lagi....betis nih memang dah selalu bagi pacat cari rezeki sampai kenyang...korang ader????? aku ader....hhaaa...jgn jeles pulak tau.

Penuh satu guni baja (bapak besar guni tuh tau)..korang tau tak??? klu berlari dlm guni korang tau??? haaaaa guni tuhlah....tak ke nak mampus nak penuhkan guni tuh dgn biji relai semata2 untuk RM1 hengget?? semata2 nak beli susu coklat kat sekolah???? habis satu pokok, ke satu pokok yang lain, itu blm termasuk jatuh tergolek2 mengendong guni masa nak pegi ke pokok yang berada dibawah bukit lagi....abis terabur biji relai...kutip semula...semua tuh pengalaman......klu nak tambah singgit jadi 2 hinggit, terpaksalah pulak sisir daun kelapa sawit jadi penyapu....jari2 habis dah tukar kaler, dari warna coklat tukar jadi kaler ijau, tuh belum kira luka2 kene pisau....oh..oh...indah pulak kenangan itu!!! korang ader????

Bila tgk bapak aku kerja rasa cam insaf diri, pagi 2 dah keluar pegi kait kelapa sawit, siap bawak  pengait panjang 7kaki  galas kat bahu sambil bawak motor...balik umah dah pukul 1 tghari, rehat kejap, petang kul 3 keluar balik bawak pulak lori angkut buah kelapa sawit td gi kilang....kul 5-6 balik umah rehat lagi....then mlm pulak jalankan tanggungjawab sebagai rela untuk memastikan buah2 kepala sawit tidak dicuri oleh org lain....kiranya full time banyak kat ladang kelapa sawit jer....klu dia balik umah dgn keadan penat dan nak merehatkan diri , aku adik beradik memekak pulak, tuh memang dah tempah siap2 untuk dibedal...hehehhehehe

Abis darjah 6, aku sekolah menengah ada asrama, maka aktiviti menurunkan diri ke ladang sudah terbatas, balik sebulan sekali pun jarang dah aku ikut mak bapak aku gi ladang, sepanjang aku duk asrama 5tahun, banyak dah perubahan yang berlaku kat kg aku, elektrik pun dan 24jam sehari, jalan dah diturap cantik, bapak aku dah boleh pakai kereta, adik2 aku dah bawak duit belanja singgit sehari kesekolah, dan dah ada indon2 yg tolong bapak aku kat ladang...dan bapak aku hanya bekerja bawak lori kelapa sawit jer....amik upah dari peneroka2 lain....Alhamdulillah sudah banyak perubahan.....

Dan waktu ini, saat ini, kehidupan peneroka sungguh berbeza dari 20tahun dahulu, sekarang rumah2 peneroka ada dah tahap banglo mewah...anak2 peneroka pun dah ramai yg berjaya hasil dari titik peloh bapak2 dorang kait kelapa sawit....dah ada peneroka yang pakai kereta jenama mewah...syukur Alhamdulillah!!!!!! Anak2 sekarang dah tak banyak yg suka ke ladang, tapi tidak kpada adik kedua bongsu aku...dia memang kuat menolong bapak aku kat ladang sekarang ( kelapa sawit dah tanam semula, so hasil baru pun dah boleh dirasa), setiap kali aku balik kg, pagi2 buta lagi dia dah siap2 nak ke ladang tebas semak samun....., dia sanggup tidak ke sekolah berasrama semata2 nak tolong bapak aku.....satu yg aku ckup bangga dgn dia!!!..."taknak sekolah asrama ker nor (panggilan dia...nama sebenar Hafiz)" "klu nor masuk asrama, sapa yg nak tolong abah?".....adik bongsu dia sekolah ke sekolah berasrama jugak....

Kadang2 klu sekali sekala aku balik kg, laki aku memang rajin tolong bapak aku kat ladang, baru dia tau...bertapa susahnya jadi peladang yg selama ini dia membesar di bandar, celik2 mata, kesusahan tidak berada di dpn mata.....Alhamdullilah.

Tamatlah sudah kisah kenapa aku bangga jadi anak kepada peneroka, bukan anak kepada Pilot Kapal Terbang...kenangan adalah amat berharga dlm hisup aku, dan kerana titik peluh hasil kelapa sawit aku dibesarkan dan berada disini sehingga hari ini w/pun tidak secemerlang mana tapi masih boleh membantu ibubapa aku dari segi kewangan.......syukur Ya Allah

Ya Allah, berikan kesihatan kedua ibubapa ku sebaik yang mungkin dan curahkan rezeki dan rahmatmu kepada mereka.....Amin


Terima kasih sudi baca.......

4 comments:

izan mama mia said...

walau bukan anak peneroka...bangga gak jadi menantu peneroka....

Mimy Hamid said...

bangga ngan adik ko beb...meh tayang muka dia..akus alut anak peneroka sebab pernah tgk keadaan sepupu aku jugak...now dah berjaya semua dah keje pun...

pss..durian runtuh coming soon rezeki ko lak gak kan

Tentang Kita said...

saya de ramai kawan2 dr felda...masa dulu2 org felda cam idup susah...skang dh senang kan

EiZaRaZiErYa said...

zie pon anak felda.. ^_^
yups...n yes..zie pon penah lalui ape yg awk lalui tu..ikot mak abah pg kebun tlg kutip buah relai..zie xske klw buah relai bnyk sgt..nt kne tggl jauh ngn abg n abh..huhu..penat memang la penat..tp best jgk..lg2 part lunch..mcm berkelah..mkn bekal yg mak bwk.. ^_^ psl durian runtuh tu..ye..bersyukur sgt..alhamdulillah..

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

My Beloved Son Danish

Lilypie Fifth Birthday tickers

My Beloved Doter - Danisha

Lilypie Third Birthday tickers

My Beloved Doter Dayana

Lilypie First Birthday tickers