~Oh MY Gucci~

TQVM MYFOLLOWERS...

May 11, 2012

AKU BANGGA JADI ANAK KPD PENEROKA FELDA | Part One

Sebelum aku citer kenapa aku bangga jadi anak Peneroka Felda..Layan dulu buah kelapa sawit yang besar kedabak menjadi mercu tanda korang berada di FELDA KEMASUL dimana tempat aku membesar..

FELDA KEMASUL, TRIANG PAHANG.....eh..eh...kat manalah pelusuk felda nih...cam tak pernah dengar jer???? Yes..yes...nama memang tak segelemer FELDA JENGKA yang rata2 org bandar tahu dimana felda itu terletak...

Felda aku nih terletak agak jauh di dlm hutan...heheheheh hanya org2 yang pernah sampai jer, tahu bagaimana cabaran nak sampai ke kg halaman aku nih, naik bukit..turun bukit, jalan cam ular kene palu...corner baring kiri kanan...kadang2 klu jalan banjir, maka bermastautinlah kereta2 ditepi jalan kat Telemong tuh....tunggu air sungai surut baru leh teruskan perjalanan....sadis tak????  Bagi mereka2 yg pertama kali sampai, ada yg tobat tak pegi lagi....klu tak muntah ijau, maybe muntah kuning!!!!!Pemandangan 100% boleh terapikan mata korang....ijau dek utan2 tebal....dalam 20min sebelum sampai ke kg aku, korang akan terpandang satu pusat latihan polis yg besarrrrrrr sedang dibina....Tak lama lagi Glemerkan kg aku nih...heheheheh!!!!! " kat mana pusat latihan polis tuh?" "alaaa...kat ngan jalan nak pegi FELDA KEMASUL"...siyes bangga!!!!!

DURIAN RUNTUH UNTUK WARGA FELDA

Alhamdulillah PM kita umumkan durian runtuh untuk warga Felda sebanyak RM15K, rezeki untuk kedua ibubapa ku yang telah bersusah payah berkerja bagi membesarkan kami 6 beradik.. W/pun ada bahagian untuk anak-anak, tapi apalah sgt nilai duit dgn nilai tenaga yang telah mereka keluarkan untuk membesar kami. Tetap bersyukur, semenjak Najib memegang jawatan sebagai PM, banyak jugaklah manfaat yang dpt kepada warga2 Felda...antaranya bonus2 tahunan, yang mana sebelum ini memang susah nak dpt bonus2 nih...Syukur Ya Allah....terima kasih Najib...terima kasih FELDA

KENAPA AKU BANGGA JADI ANAK PENEROKA

Aku lahir2 jer, aku dah memang jadi anak Peneroka...Dulu2 memang sungguh sadis, aku membesar dgn serba serbi kekurangan...jalan tanah merah, pegi sekolah kasut putih, balik sekolah kasut merah...ari2 basuh kasut sekolah..nak mandi air kene ke perigi pam yang terpaksa berkongsi2 dengan jiran, klu tak salah aku masa tuh ader 3 jer perigi pam kat area rumah aku tuh. kadang2 sampai bergaduh sebab berebut nak pam air..klu malas nak tunggu terpaksa mandi air telaga guna cebok yang diikat guna tali...jiran punyer jugak, sbb umah aku atas bukit...celah mana nak korek telaga kan....mandi takyah mintak izin, bedal jer...kadang2 badan naik gatal-gatal....ruam sana sini...umah memang takder letrik, pakai pelita, klu yg kaya sikit ada generatorlah...huh bising bunyi generator tuh...nak tgk tv pun kene tumpang rumah jiran yang dlm kategori kaya skitlah..tuh pun tv itam putih yang klu nak tukar chanel kene pusing2 4-5kali...hehehhehe!!!! Siaran RTM jer pun..tv 1 dan tv 2...nak dptkan siaran sampai tutup periuk gantung kat bumbung rumahlah...klu kene berak ngan burung, siaran pun hilang......

Klu tak salah, aku darjah 2 barulah jalan diturap...itupun turap cam cincai2 jer, naik basikal (dah ada basikal tau), klu jatuh cnfirm berlubang lutut!!!!...masih mandi air telaga, dan kadang2 lori SBAP (syarikat bekalan air pahang)  dtg dan kitaorg tadah air bekalan untuk seminggu, abis segala tong, besen2 air  even tupperware dikuarkan semata2 nak cukupkan seminggu, abis seminggu dorang dtg lagi. kadang kitaorg berkumpul ramai2, then dorang siramkan air yg kelajuan airnya mungkin boleh menyebabkan korang jatuh tersungkur..., laju cam pili bomba tuhlah....itu tanda aku sudah mandi!!!!! hahahhahhahah....

Then darjah 4 tau 5 kut, baru ader letrik, itupun 12jam jer, pasang kul 7 mlm, mati kul 7 pagi....yang mana ader peti ais, cnfirm2 ikan busuk...hehehehehe, klu tghari itu nak teguk air sejuk dlm peti ais baik tak payah...sejuk dah hilang...nak gosok baju kene gosok tgh mlm, klu terlupa nak gosok, maka ke sekolah dgn baju kedut berjuta2 lemon, tak malu pun......sebab yg baju bergosok sgt sikit berbanding yg tak gosok....alaaa cikgu pun tak gosok baju. tak malu...siyes tak malu....


Akan bersambung...............tunggu!!!!!


4 comments:

Mimy Hamid said...

serius meremang aku baca sebab aku paham anak peneroka dulu dulu terkenang keadaan maklong paklong aku felda kota tinggi...uihh umah ulu giler...teringat dulu keluarga diorag susah..sedih aku baca kisah ko ni..sekarang hasil kelapa sawit naik..org buka mata felda ni...dulu org tak pandang..

Pelangi Mulus said...

Mesti orang-orang felda gembira teramat..tak rugi berbakti pada tanah

MaZnie said...

oyeahhhhh...aku juga bangga:-))

Hanamiko Sakura said...

tiba2x rasa nak jejak felda tu.. XD

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

My Beloved Son Danish

Lilypie Fifth Birthday tickers

My Beloved Doter - Danisha

Lilypie Third Birthday tickers

My Beloved Doter Dayana

Lilypie First Birthday tickers