~Oh MY Gucci~

TQVM MYFOLLOWERS...

May 4, 2012

RESEPI CAMPAK2 | Ikan kukus assam boi

(Gambar sebelum dikukus)

Aku adalah org yang agak malas untuk memasak...siyesss, bukanlah tahap terror cam master chef tapi untuk mkn anak beranak bolehlah aku main masak campak2 jer....janji sedap!!! Sedap ker??? klu tak sedap, masakan anak mkn berpinggan2...heheheheh! sendiri punyer bakul, masuk dlm angkat sendiri...xoxoxox

Klu korang pun malas cam aku jugak, mari kita cuba resepi campak2 aku cam kat gambar atas nih!!!

2 ekor ikan (ikan siakap lah sedap)
(tapi aku guna bapak ikan gelama fresh dari Kuala Selangor..kene inform lahkan hehehhe...)

Halia sebesar ikan jari kaki
3 Cili api ditumbuk sedikit
 3 biji Bawang putih
1 biji Bawang Holand
1 Batang saderi
5 bijik limau nipis ambil jus jer
4 biji assam boi
2  tangkai daun ketumbar
1 batang serai diketuk
1 cawan air
Gula dan Garam secukup rasa
(boleh jugak bubuh lengkuas klu korang suka...aku tak suka)

Sangat senang, korang potong2 jer yg mana boleh potong, sbb tuhlah dipanggil menu campak2..dah potong campak...hehehehe

campurkan semua bahan2 dlm satu bekas, dan kacau2 sehingga rasa dah sebati then tuang dlm loyang yg berisi ikan....kukus jer 20min atau sehingga masak dgn api sederhana

Senangkan....masak sendiri lagi sedap dari beli kat luar...pulak2 masak dgn perasaan kasih sayang, suami dan anak sayang, perot pun  kenyang...tak gitew?

Maka terjadilah dialog2 yg boleh kembangkan segala yg boleh kembang

"Kenapa mama masak sedap2??? kan Danish dah mkn banyak, klu gemuk mcmana?"
Baru 4 tahun dan fikir gemuk...sabar jelah anak aku nih!!!!


Terima kasih sudi singgah.

6 comments:

Izwa Kamaruddin said...

nice!!!

- dieyana - said...

kalau kukus ikan bubuh air banyak, nanti dh msk, air makin banyak kan? ke mcm mana? ;-)

mama aleen said...

saya malas siang ikan...
huhu

Mrs. Norrie said...

dieyana : entahlah pulak, tgk sama jer...hehehehehh, kecuali klu kukus yg memang jenis byk air cam sotong ker...tuh kemungkinan air bertambah

Hanamiko Sakura said...

sedapnya.. nak sikit? hehehe

Mimy Hamid said...

ni buat resepi pantang pun sesuai sangat beb...

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

My Beloved Son Danish

Lilypie Fifth Birthday tickers

My Beloved Doter - Danisha

Lilypie Third Birthday tickers

My Beloved Doter Dayana

Lilypie First Birthday tickers