~Oh MY Gucci~

TQVM MYFOLLOWERS...

Mar 18, 2011

CUCUQ UDANG...BUKAN CUCUQ KODOK...

Asalamualaikum, pagi Jumaat yg penuh rahmat dan berkat ini tergerak hati aku untuk membawa sarapan pagi tuk suapan mulut kengkawan...hehheheheh!!!! Tapi kali ini bukan bihun goreng or nasi goreng as usual yg aku buat...tapi CUCUQ UDANG versi MAK AKU.....bukan cucuq kodok yer.....!!!! dicicah pulak ngan kuah kacang pedas berapi2 sampai kuar asap!!!! Huh sungguh menyelerakan.....

Mai kita tgk gambar dulu...recepi turut disediakan ok...bolehlah cuba2 yer!!!!!


Bahan2
Tepung gandum, udang, taugeh, daun kucai, air (nak sedap lagi guna air rebusan udang), garam, bawang, yis(mauripan brand) (korang agak jelah tuk baper org mkn yer..nak sukat2 aku tak reti)

campur semua bahan dan gaul sesedap rasa...last sekali baru basukkan yis yer...biarkan dlm 3 jam utk kembangkan adunan...biasa dah kembang penuh satu besen...


goreng dgn minyak yg banyak dan api yg sederhana besar..klu nak rangup kenelah goreng sampai kuning2 terang cam nak hangus tuh...klu tak suka ranggup..bolehlah sekadar goreng sampai kekuningan...klu boleh buat besar2...bila adunan dah kembang susah nak bentukkan comel2..

Dah siap goreng, kita kasi potong bagi comel2 gak....so cute...tgk tuh udang dah terburai...hehehehhe


Bahan tuk kuah kacang
kacang, cili kering, sikit belacan, garam, gula, bawang merah, bawang putih, udang kering, asam jawa

Semua tuh  digoreng yer...kecuali gula dan garam... dah siap goreng blend jer....takyah nak masak2 kat dapur, senang kan..dah siap, bancuh jer ngan air panas...gaul rata...huh menyengat!!! masa nih gunanya gula dan garam...ikutlah sesedap rasa anda..

Hehehhehehe selesai sudah...selamat mencuba!! Klu tak jadi jgn marah...air tangan masing2 ..hehehhe!!!

~terima kasih sudi membaca~

3 comments:

Mimy Hamid said...

leh tiru ni ko pakai yis mauripan...

Zallyna said...

MAURIPAN PILIHAN HATI..TAK GEMOR DEN PAKAI SODA BIKARBONAT

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

hurmmm..xpernah tgk cucur udang ni dimakan dengan kuah kacang..kalo kat ganu ni makan cicah air lada jerk..!! teringin nak cuba yang ni..


hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

My Beloved Son Danish

Lilypie Fifth Birthday tickers

My Beloved Doter - Danisha

Lilypie Third Birthday tickers

My Beloved Doter Dayana

Lilypie First Birthday tickers