~Oh MY Gucci~

TQVM MYFOLLOWERS...

Aug 25, 2012

Asah Skill yang dah lama tumpul | Anyam Ketupat

Assalamualaikum,
Salam AidilFitri untuk semua pembaca blog ku yg tak glamer nih.

Tahun nih aku dapat mengasah semula skill mengayam ketupat daun kelapa yang dah lama tumpul sejak 6 tahun yg lalu. Tahun nih aku balik kg awal skit, 2 hari sebelum raya memandangkan laki aku mc, so sempatlah aku anyam ketupat seorang diri. Sebelum2 nih biasa aku sampai kampung malam raya, so semuanya dah selesai...tinggal mkn jer...!!!!

Buat tak banyak, seronok2 jer org kata...50bijik jer.(eleh 50 bijik jer?? 50bijik pun lenguh tangan mak nok...) Mak aku memang malas dah nak anyam2 nih, dia lebih suka beli yg segera cap nona kat pasaraya...Ok..Ok kadang2 beli jugak jenama lain...!!!  Bagi aku mkn ketupat segera takde feel raya, cam mkn beli kat pasar malam tuh...beli satay add nasi impit satu 50sen yg saiz kecik tuh..oh tak der feel...tapi rasa sama jer...Nak feel raya kenelah lain skit dari kebiasaan...

Mula2 buat, 3-4kali jugak tak jadi...maklumlah dah lama tak asah skill nih, siap sebijik rasa nak lompat2...terus semangat buat sampai lupa nak mkn mlm...dasat..dasat...tettttt!!!! tipu, mkn  adalah wajib...!!!!hehehhehe...duk kg takleh skip mkn, mak aku masak super sedap!!!

Konon nak tolong, last2 dia belit2 entah camner boleh terbelit dua2 belah tangan...kelakar betul...dia ckp cam upin ipin tolong kak ros buat ketupat...

Tadaaaaa.....mama buat dah banyak, aku buat satu, dia org amik satu buat main...giler lama nak siapkan 50 bijik, rasanya hampir sepuluh bijik jugak dorang buat main...hadoiiii

Inilah hasilnya 50 bijik buat dalam masa 2 jam....aku suke..aku suke...bapak aku suh buat 100 bijik...nan adooo..tangan mak dah naik kebas...klu mak bapak aku tolong mau laju jer aku buat 100 bijik. dahlah aku satu2 anak yg boleh anyam daun nih...yg lain tukang tgk, nak belajar tapi hangat2 taik ayam termasuk kakak ipar aku...ceh!!!!

Esoknya, kita isi beras dalam daun ketupat ok....pastu boleh rebus selama 5jam  atau lebih untuk mendapatkan hasil yg sangat cantik dan sedap...


Masa time rebus dan siap masak aku tak snap gambar, memandangkan banyak keje lain yg menunggu...sedar2 ketupat aku paling laku, sebelum ptg raya pertama dah habis....gambar pun aku tak teringat nak amik...sedap punyer pasallah tuh....ye..ye...sedap cam korang makan marsmallow letak dlm air teh stoberi panas...hehehhee


Terima kasih sudi baca
Selamat Hari Raya AidilFitri


4 comments:

Tie HT said...

salam raya :)

lama dah saya tk buat ketupat mcm ni..ade kot 10 thn dah..duk rebus nasi impit segera je.. :)

Kayu Manis said...

salam lebaran..

saya mmg tak reti nak buat ketupat..beli yg dah siap anyam..dah kering tergantung..tak masak2 lg ketupatnya..heheh

Mimy Hamid said...

mak salute ko beb pandai anyam ketupat ..ko nak tau family mak aku mmg tak tau tak pernah buat..sbb dari temurun order ketupat daun 70 sen sebijik

AnneRaini said...

dah lama tak buat ketupat ni...sy pun pandai anyam...kire dlm adik beradik dgn mak ayah sume pandai anyam..

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

My Beloved Son Danish

Lilypie Fifth Birthday tickers

My Beloved Doter - Danisha

Lilypie Third Birthday tickers

My Beloved Doter Dayana

Lilypie First Birthday tickers